کودک و نوزاد

بی صدا- کاهش اضطراب کودکان با 7 تمرین (2021)

بی صدا- کاهش اضطراب کودکان با 7 تمرین (2021)

بی صدا- کاهش اضطراب کودکان با 7 تمرین (2021)

متأسفانه اضطراب در میان کودکان رایج‌تر می‌شود اما ما می‌توانیم با آموزش این 7 تمرین به آن‌ها کمک کنیم تا با احساسات دشوار کنار بیایند. اضطراب برای کودکان بین 3 تا 17 سال به یک مشکل تبدیل شده است. در واقع از هر 10 کودک تقریباً 1 نفر به طور منظم اضطراب را تجربه می‌کند. با فعالیت‌های زیر به کاهش اضطراب کودک کمک کنید.

 

تنفس شکمی:

اگرچه تنفس عمیق به کاهش اضطراب کمک می‌کند اما درک کامل نفس‌های عمیق و آهسته برای کودکان اغلب دشوار است. با این حال از کودکتان بخواهید یک حیوان عروسکی را برای «سواری کردن» روی شکم خود بگیرد، سپس به او بگویید که روی زمین دراز بکشد و حیوان عروسکی خود را روی شکم خود قرار دهد. به فرزندتان بگویید که ببیند چقدر آهسته می‌تواند حیوان عروسکی خود را با نفس کشیدن بلند کند و ببیند چقدر می‌تواند آن را بالا ببرد. سپس به آن‌ها بگویید که ببینند چقدر آهسته می‌توانند با بازدم آرام حیوان خود را وادار کنند که به پایین برگردد. بچه‌ها این فعالیت را سرگرم‌کننده می‌دانند و به زودی احساس آرامش بیشتری خواهند کرد.

 5-4-3-2-1 تکنیک:

گاهی اوقات وقتی کودکان غرق در اضطراب می‌شوند احساس سردرگمی می‌کنند یا حتی چیز دیگری را به جز ترسی که احساس می‌کنند بر بدنشان حاکم شده است فراموش می‌کنند. در این نوع موقعیت‌ها تمرین 5-4-3-2-1 می‌تواند به آن‌ها کمک کند و آن‌ها را به محیط اطرافشان متصل کند. برای این تمرین به کودکان بگویید که 5 چیز را که می‌توانند ببینند، 4 چیز را که می‌توانند لمس کنند،3 چیزی که می‌توانند بشنوند، 5 چیزی که می‌توانند بو کنند و 1 چیزی که می‌توانند بچشند فهرست کنند. از طریق این تمرین سریع کودکان اغلب متوجه می‌شوند که از شدت اضطراب آن‌ها کاسته می‌شود و حتی گاهی اوقات وقتی موارد را برای شما فهرست می‌کنند کمی می‌خندند. این کاهش اندک در شدت عاطفی می‌تواند به شما کمک کند سپس در مورد احساسات کودک خود صحبت کنید و به ریشه وضعیت بپردازید.

 پرتاب توپ:

درست مانند حرکات حیوانات هر نوع فعالیت بدنی می‌تواند به دور کردن حواس کودکان از نگرانی‌هایشان کمک کند و سطح اضطراب آن‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. به عنوان مثال پرتاب توپ به جلو و عقب نوعی حرکت فیزیکی است که نه تنها تا حدودی شدید، بلکه تا حدودی تکراری و آرامش بخش است. این نوع فعالیت راهی عالی برای کودکان است تا برخی از استرس‌های خود را از بین ببرند زیرا به آن‌ها کمک می‌کند تا هورمون‌های استرس را دفع کنند و در عین حال ذهن را بر روی یک کار جدید متمرکز کنند.

 

 رنگ‌آمیزی آگاهانه:

نقاشی و رنگ‌آمیزی می‌تواند اثرات آرام بخشی بر روی کودکان داشته باشد. چیزی در مورد حرکت مکرر رنگ‌آمیزی و احساس اینکه چگونه مداد رنگی یا نشانگر‌ها کاغذ را برس می‌زنند بسیار آرام‌بخش است. در واقع حتی بزرگسالان نیز حرکات رنگ‌آمیزی را آرام‌بخش می‌دانند به همین دلیل است که کتاب‌های رنگ‌آمیزی بزرگسالان وجود دارد.

 تجسم کردن:

تمرینات تجسم یک راه عالی دیگر برای کاهش سطح اضطراب برای کودکان و بزرگسالان است. در حالی که برخی از افراد از مراقبه‌های هدایت شده از پیش ضبط شده لذت می‌برند بسیاری از کودکان برای مدت طولانی روی چیزی مانند آن تمرکز مشکل دارند.

 نوک انگشتان:

مانند تمرین 5-4-3-2-1 که در بالا ذکر شد”نکات انگشتی” یکی دیگر از تمرینات زمینی است که کودکان می‌توانند در هر مکان و هر زمان که دچار اضطراب شوند انجام دهند. برای این فعالیت کودکان به سادگی هر دو دست خود را می‌گیرند و نوک انگشتان هر دست را به هم فشار می‌دهند و تقریباً با دستان خود یک مثلث سه بعدی را تشکیل می‌دهند. آن‌ها می‌توانند میزان فشاری که وارد می‌کنند را تغییر دهند (افزایش یا کاهش)، انگشتان خود را خم کنند یا آن‌ها را از لمس کردن به جلو و عقب حرکت دهند. در حین انجام این کار باید سعی کنند فقط روی نوک انگشتان خود و احساساتی که احساس می‌کنند تمرکز کنند.

 پیاده روی در طبیعت:

مطالعات نشان می‌دهد که فضا‌های سبز از بسیاری جهات برای کودکان به خصوص در مورد سلامت روان آن‌ها مفید است. بنابراین پیاده روی در طبیعت می‌تواند راهی عالی برای کمک به کودک شما برای کاهش سطح اضطراب باشد. در طول پیاده روی با فرزندتان در مورد آنچه می‌بیند، می‌شنود و بو می‌کند صحبت کنید. آن‌ها حتی می‌توانند وسایلی مانند خاک، پوست درخت یا سنگ‌ها را در مسیر لمس کنند و بر احساس خود تمرکز کنند. پیاده روی در طبیعت برای بچه‌های حسی عالی است و به کاهش اضطراب کمک می‌کند.

 

منبع:

www.moms.com

بی صدا- کاهش اضطراب کودکان با 7 تمرین (2021)

لینک مطلب

دکمه بازگشت به بالا